Saturday 27 July 2013

Berpuasa Di Perantauan

Okay,entry kali ni pasal berpuasa di perantauan.
Kepada student-student universiti awam mahupun swasta,jangan bersedih bila tak dapat berpuasa dengan keluarga tercinta.. Sebab itu dugaan kita. Biasalah tu,aku pun tak dapat berpuasa dengan keluarga aku. Tragis kan?

Jadi,berpuasa dekat perantauan ni banyak dugaan dan cabaran. Kata orang,hujan emas di negeri orang,hujan batu di negeri sendiri. Takde lagi mak bapak kita nak kejut kita waktu sahur,ingatkan waktu solat kita,ajak berbuka dengan mak bapak,adik beradik,atok nenek.

Bila dekat universiti ni kita berbuka dengan teman-teman seperjuangan kita. Kadang-kadang sahur pun tak bangun sebab takde orang kejut.

Makanan standard waktu sahur pula macam biasalah maggi atau biskut. Kalau yang ada bawak periuk nasi memang terbaik. Sebab boleh makan nasi dan telur bersama kicap cap kipas udang. Paling koman pun kicap 1 Malaysia. Bolehlah tu,janji ada rasa. Haha.

Bila berbuka baru nampak mewah sikit. Siap beli nasi ayam,takpun nasi tomato,nasi kerabu,laksa,dan macam-macam lagilah menu yang orang kata mewah sangat. Haa,jangan mewah sangat...hujung semester nanti makan pasir padan muka! Ohh,ada orang bagi alasan.."Takpe,raya nanti dapat duit raya,so duit refill laa. Hehe."

Dah tua,umur dekat 20-an dapat duit raya lagi? Malulah sikit,patut kitalah yang bagi duit raya kat budak-budak.

Waktu ada kelas,masing-masing keletihan sebab cuaca panas. Alasannya standard puasalah. Lecturer ajar pun ada yang blur memanjang sebab tak bangun sahur laa tu. Haha!

Bagi aku,waktu paling best,bila berbuka dengan member ramai-ramai. Ohh,terasa kemeriahannya. Terawih pulak pegi sama-sama..pergh,lagi seronok! Moreh sama-sama..

We are family,right?

Kiranya kawan-kawan kita ni sebagai pengganti ibu bapa kita di sini. Sekurang-kurangnya tak lah sunyi kita kat sini. Betul tak? 

Hargai kawan-kawan anda. Oh ya,tiket raya jangan lupa beli okey. Habis tiket raya,beraya laa kat kampus dengan pak guard. Allright?

No comments: