Thursday 25 July 2013

Geology

What is geology?
-Geology comes from the Greek word geo and logos,is defined as the study of the Earth.

Geology is divided into two broad areas,that is:
a)Physical Geology-study of Earth materials.
b)Historical Geology-examines the origin and evolution of Earth.

There are two groups of planets:
a)Four smaller planets orbiting close to sun
-->Terrestrial Planets (Mercury,Venus,Earth and Mars) MVEM

b)Four larger planets occupying the outer reaches of the solar system
-->Jovian Planets (Jupiter,Saturn,Uranus and Neptune) JSUN

Pluto is not included in either category.

Earth consisting four major spheres:
a)Hydrosphere
b)Atmosphere
c)Biosphere
d)Geosphere

Earth can be divided into five main layers:
a)Lithosphere
b)Asthenosphere
c)Mesosphere
d)Outer core
e)Inner core

Kenapa aku taip semua benda ni? Ini adalah salah satu subjek yang aku belajar waktu sem 2 ni. Ohh,sudahlah kena menghafal. Tambahan lagi kena ada praktikal test(Hafal juga). Kejuruteraan awam ni bukan benda mudah rupanya. Itu belum aku tunjuk lukisan kejuruteraan. Aku pun bukannya ada asas sangat dalam drawing jadi agak payahlah untuk aku skor dalam subjek tersebut.

Orang yang belajar kejuruteraan awam ni kadang-kadang kesian jugak. Sebab ada sesetengah tempat ditulis "Orang AWAM dilarang masuk". Kesian kat kitorang ni. Huhu.

Kenapa kejuruteraan awam kena belajar pasal geologi? Yelah,nak buat rumah kan,jadi kenalah survey tanah dulu sesuai untuk buat tapak untuk bangunan atau tak. Sebab takut silap haribulan jadi kes macam kat Highland Tower tu. Bangunan runtuh,tanah runtuh,tanah mendap dan macam-macam lagilah masalah yang akan dihadapi kalau kita pakai bantai je nak buat bangunan.

Banyak sebab kenapa seseorang jurutera tu kena belajar geologi. Tapi,aku rasa cukuplah satu sebab aku beritahu. Yang lain boleh figure out sendiri,okay?

No comments: