Thursday, 24 April 2014

Pokai Selalu

Assalamualaikum semua.
Tajuk yang aku nak kupas kali ini ialah POKAI SELALU.
Selalu tak anda pokai?
Duit tak pernah cukup?
Join MLM tapi tak pernah untung?

(Ehh, macam iklan pula)

Baiklah, aku pun hadapi benda yang sama juga. Kita sebagai student memang setiap hujung semester pokai. Duit entah ke mana. Nak kata habis beli barang, tak ada pulak barang yang dibeli. Itu yang pelik tu.

Misteri bukan? Haa..jangan main-main. Nanti bila dah habis belajar nanti macam mana nak bayar balik hutang-hutang yang terbengkalai itu? Fikir...

Pinjam ibu?

Pinjam bapa?

Pinjam saudara-mara?

Pinjam kawan?

Hanya kita sahaja yang mampuu membayarnya. Jadi, sebelum kita dibebani oleh pelbagai hutang-hutang bila kita menginjak ke umur 21+, seeloknya kita buat persediaan.

Macam mana nak bersedia tu?

Seeloknya korang cuba cungkil bakat yang ada dalam diri korang. Contohnya, repair laptop atau apa ke.. Melukis ke, menulis ke... Jika kena pada tempatnya, In Sha Allah ada rezeki korang boleh dapat pulangan yang lumayan.

Yang kedua, korang kena bukak akaun ASB. Amanah Saham Bumiputera. Ya, masukkan duit kat situ dan jangan keluarkan langsung. Kumpul banyak-banyak, biar duit makin banyak. Hati pun jadi senang. Bila duit tu dah banyak katakan dalam tempoh masa 3 tahun, korang boleh keluarkan duit tu untuk bayar hutang-hutang yang korang ada. Maka pemiutang pun tak pening nak cari korang. Betul?

Ketiga, sediakan akaun kecemasan. Maksud aku, akaun ASB, itu lain punya cerita. Contoh, akaun yang selalu korang guna akaun Bank Islam. Jadi bukak lagi 1 akaun untuk simpanan kecemasan, Maybank, CIMB, etc.. (Seeloknya ASB jadi simpanan kecemasan tapi ikut koranglah)

Sediakan juga tabung bentuk ayam. Simpan duit syiling dalam tu banyak-banyak. Bila sesak, pakai. Pastikan tabung ayam okey. Jangan guna tabung babi, lembu atau sewaktu dengannya. Kenapa? Suka hatilah. Haha. Gurau sahaja. Jadi duit syiling simpanan mesti ada. Itu yang penting. Anytime kalau siapa-siapa sakit boleh pakai.

Cukup sudah aku menaip. Rancang masa depan korang sebelum terlambat. Aku pun begitu. Pokai ni. Huu...