Friday 26 July 2013

Doktor VS Jurutera

Doktor dan Jurutera. Satu perbandingan yang cukup besar. Masyarakat melihat kerjaya sebagai doktor ni sebagai satu kerjaya yang cukup gah lagi membanggakan. Lihat sajalah betapa ramai ibu bapa yang ingin melihat anaknya untuk menjadi doktor.

Kenapa perlu doktor?

Kenapa tidak jurutera?

Dahulu,waktu aku zaman tadika dulu aku pun bercita-cita jugak nak jadi doktor. Nak ambil dalam bidang perubatan katanya. Waktu berganti waktu,masa berganti masa,cita-cita aku semakin tenggelam ditelan zaman. Akhirnya cita-cita aku dah jadi lain.

Aku pernah sangka juga yang arkitek tu sama dengan jurutera.

Rupanya lain. Sangat berbeza kelainannya. Arkitek terlibat dalam melukis segala pelan rumah,bangunan dan sewaktu dengannya. Manakala jurutera akan buat segala design yang arkitek tu lukis. Dibuatnya kalau dapat pelan rumah yang pelik-pelik,macam mana? Haha,itulah sebab orang kata "An architect's dream is an engineer's nightmare". 

Bidang kedoktoran ni merupakan salah satu bidang yang aku respek. Budak-budak yang study course ni memang kena pecah kepala la. Dan kerjaya kedoktoran ni merupakan kerja yang on-call. Ada emergency je mesti kena datang hospital. Bidang-bidang optic,surgery,psychology,physiotheraphy dan lain-lain juga tak boleh dipandang rendah. Tapi,gaji diorang memang tinggi laa sebab banyak risiko kot. Nak menyelamatkan nyawa orang bukan satu kerja mudah. Itu lah pasalnya kenapa kerja doktor ni gaji mahal. Lagi-lagi kerja dalam bidang swasta. Memang dekat puluh ribu kot gajinya. Itupun kalau tak silap aku laa.

Bidang kejuruteraan juga merupakan satu bidang yang pecah kepala juga. Dengan subjek kira-kira lagi,drawing lagi. Kalau yang ambil kejuruteraan kimia pula,macam-macam nak kena ingat. Thermodynamics,fluid mechanics,process chemistry,hydrocarbon chemistry dan macam-macam lagilah. Serius,kena struggle betul-betul dalam bidang ni,kalau tak,memang nahas laa bila dah hujung semester nanti. Orang lain dah graduate,awak tu dok repeat benda sama jer. Kejuruteraan awam pun bukan calang-calang jugak,kena belajar geology,entrepreneurship,fluid mechanics,computer solving,highway engineering,surveying dan macam-macam lagilah. Dengan kira-kira lagi..memang wajar lah kerjaya jurutera ni diberi gaji yang tinggi.

Ceritanya di sini,semuanya susah,mana ada benda mudah dalam dunia ni. Kita kena usaha kalau nak dapatkan sesuatu. Itulah moralnya. Jadi,jangan mengalah waktu study ni sebab hasilnya memang berbaloi akan datang.

No comments: