Saturday 20 July 2013

Pembangunan Di Kawasan Perkampungan

Seperti kita lihat tajuk di atas,pembangunan di kawasan perkampungan.
Kebanyakan kawasan-kawasan yang masih belum diterokai seperti Terengganu,Sabah,Sarawak dan negeri-negeri lain di sebelah utara sebenarnya mempunyai potensi untuk dibangunkan.

Tetapi kenapa kawasan tersebut tidak dimajukan?

Adakah disebabkan alasan tak cukup bajet kita tak boleh laksanakan projek tersebut?

Sebab sangat rugi jika kawasan-kawasan tanah kosong tersebut tidak diterokai. Bukan bermakna untuk menghapuskan etnik di kawasan tersebut tetapi hanya sekadar untuk memajukan.

Peruntukan perlu diadakan untuk melaksanakan projek ini.

Cuba anda bayangkan,jika kawasan-kawasan seperti Sabah,Sarawak,dan lain-lain negeri maju seperti di Kuala Lumpur,bukankah ini akan meningkatkan hasil ekonomi negara kita sendiri? 

Tapi ada juga disadvantage di sini. Kita sendiri dapat lihat di kawasan-kawasan sekitar Kuala Lumpur yang terkenal dengan pembangunannya banyak terdapat aktiviti maksiat,judi dan sebagainya. Pihak berkuasa pun sukar membendung jenayah-jenayah yang berlaku di kawasan bandar akibat gejala sosial yang sangat tinggi. rumah-rumah urut,kawasan pelacuran,tempat judi,memang sangat banyak di Kuala Lumpur.

Bukan kita nak kata yang pihak berkuasa tak jalankan tugas. Tapi,ini bergantung pada sikap diri kita masing-masing. Kebanyakan orang suka bersikap acuh tak acuh dalam membuat perkara berkaitan kebaikan. Salah satu faktor ialah nafsu.

Looking at the bright side,kita dapat lihat yang pembangunan di Kuala Lumpur berjaya menarik minat ramai pelancong yang datang ke negara kita. Tak semestinya pembangunan itu mendatangkan keburukan kepada kita.

Sedangkan Tun Mahathir sendiri berkata supaya kita amalkan Dasar Pandang Ke Timur. Lihat sahajalah di Jepun,pembangunannya cukup terancang. Boleh dikatakan magnificient. Dengan bandar Shibuya,Tokyo yang sesak lagi padat dah cukup untuk kita kata sebagai negara yang maju.

Kita perlu contohi negara mereka.

Yang penting,sikap kita sendiri yang membentuk masyarakat. Kalau tak kita mulakan,siapa lagi yang nak mulakan?

Jadi,diharapkan banyak kawasan-kawasan tanah kosong dimajukan supaya negara kita mencapai satu tahap yang memberangsangkan pada suatu masa akan datang nanti.

No comments: