Saturday 17 May 2014

Duit Habis Lepas Diploma, Simpanan Pun Tak Ada!

Assalamualaikum kepada semua pembaca.
Topik kali ini tentang duit. Duit lepas habis diploma. Ya, aku tahu dan pasti kebanyakan student lepas diploma rata-ratanya dah pokai. Duit langsung tak ada dalam simpanan. Kalau ada pun mungkin dalam Rm300 ke bawah. Sementara nak tunggu degree tu, ada yang pergi kerja. Yang pergi kerja tu okey laa sebab boleh buat duit. Yang tak kerja pulak nak harapkan simpanan sahaja ke? Simpanan yang ada Rm300 je? Mana pergi semua duit PTPTN sebelum ni?

Jadi, kita kena prepare dari sekarang. Adik-adik yang baru masuk semester tu siap sedia dengan macam-macam buku akaun. Terutamanya buku akaun ASB. Sebab duit dalam akaun ASB orang kata boleh beranak. Tapi tak pastilah kesahihannya. Apa kata korang cuba dulu? Aku adalah 'sikit' wang dalam akaun ASB tu.

Sebabnya kalau tak ada simpanan. Nak sewa jubah konvo nak pakai duit apa? Kenalah jimat jugak. Janganlah nak membazir sana sini untuk beli benda yang tak penting. Tak salah nak berbelanja. Tapi ikut bajet laa. Duit kita kena jaga. Kalau asyik membazir je.. Hujung semester dah makan pasir. Aku pernah rasa sebab tulah aku cakap macam tu.

Mana pergi duit pinjaman yang korang pinjam sebelum ini?
Tidaklah mungkin lesap begitu sahaja.
Duit kehilangan akibat sikap membazir.

Jadi, kawal nafsu beli-belah. Kelak anda pasti akan mampu membayar balik segala pinjaman. Yang dapat biasiswa pun boleh simpan duit jugak. Duit yang korang simpan akan datang boleh guna untuk emergency nanti.

Penat sudah aku menaip. Jadi, jangan lupa bawa payung. Jika tidak..

No comments: