Thursday 15 May 2014

Isu Sensitif : Budak UiTM vs Poli

Kali ini aku nak menyentuh isu sensitif yer wahai pembaca-pembaca sekalian. Pada petang tadi, aku membaca tweet yang mengatakan ada budak UiTM dan Poli bergaduh. Tentang result mungkin. Apa yang mereka perangkan, kita biarkan. Aku tak nak masuk campur. Pada aku semua tempat serupa sahaja asalkan kita belajar sampai pecah kepala tahap gaban. Yang penting tawakal.

Baru-baru ni result UiTM keluar dan keputusan aku tak berapa memuaskan. Kemungkinan besar aku banyak main barangkali sebab aku rasa demikian akibat sikap aku yang selalu membuat kerja sambil lewa. Tak semestinya budak UiTM semua pandai dan tak semua budak Poli semua pandai. Masing-masing ada kelebihan dan kekurangannya sendiri. Bukan semuanya perfect. Kita manusia mana ada perfect. Siapa kata dia yang paling sempurna mungkin dia gila barangkali. Benda dowh.

Apa yang penting kita kaji ilmu tu betul-betul. Jangan jadi macam aku, belajar tak tentu hala tapi pointer nak tinggi gila punya. Mustahil berlaku. Tapi kalau keajaiban itu aku tak tahulah. Keaiban pulak lain cerita. Keaiban kalau kita cerita pun tak akan habis.

Politeknik orang kata banyak kemahiran. Yup, aku setuju kerana dengan kemahiran kita boleh buat kerja dengan efisien.

UiTM orang kata banyak teori. Yup, aku setuju kerana dengan teori kita boleh dapat kemahiran dari situ. Tapi cuma makan masa sedikit sahajalah.

Di mana-mana institusi pun, kalau kita pandai bawa diri, tak mustahil kita boleh bersaing dengan budak-budak omputih. Tak silap aku, IQ mereka tinggi kott. Tapi tak pastilah kesahihannya. Kena search Yahoo kalau nak tahu. 

Ilmu bukan terletak pada pointer. Tapi kalau pointer tak tinggi tak boleh sambung degree. Ingat yer. 

Nah, dapatkan ini di kedai yang berhampiran dengan anda. Perisa terbaru k.


No comments: