Sunday 10 November 2013

Dewasa Bukan Perkara Mudah

Waktu kita kecik-kecik dulu.. Kita selalu fikir nak cepat besar..nak masuk universiti. Nak belajar benda baru sebab dah muak dengan semua benda biasa ni. Maksud aku sekolah, kerja rumah, mengadap muka member yang sama aje.. Aku pun macam tu jugak. Alkisah aku di sekolah dulu, mengadap muka member yang sama. Asyik lelaki jer. Bosan jugak kadang-kadang.

Ada juga member yang kata datang sekolah macam masuk tandas lelaki. Yelah, sekolah aku memang semuanya lelaki. Tak ada perempuan. Yang ada pun perempuan tingkatan 6 bawah/atas. Orang tua semuanya. Hahaha.

Bila dah jadi dewasa..barulah menyesal nak masuk sekolah balik. Dulu kat sekolah tak nak hargai perkara tu. Biasalah, dah tua-tua ni bawak-bawakkan bertaubat. Asyik buat dosa jer, taubat bila lagi? Aku cakap pun untuk peringatan diri aku jugak.

Yang pinjam PTPTN tu cepat-cepatlah bayar. Kita hidup jangan berhutang. Nak jadi dewasa bukan mudah. Tanggungjawab banyak. Hutang tolong jangan ada.

Lagi satu, yang lelaki tu. Mesti ada rumah sendiri, kereta sendiri, motor sendiri. Ya, jangan lupa beli perabot untuk rumah korang jugak. Jangan ada rumah jer..tapi bila masuk dalam rumah, harammm..ada lantai je. Tilam toto pun takde. Jadi, siapkan diri korang sebelum umur lanjut.

Yang enjoy-enjoy tu. Sampai bila nak enjoy? Sampai tua? Jangan jawab dengan aku.. Aku tak tahu apa-apa..cuma tegur je. Sebagai peringatan untuk aku jugak.

Lagi besar kita, lagi banyak tanggungjawab. Nak jadi kecik balik pun agak mustahil.

Aku..tak, bukan aku aje..korang pun.. Kena sedar bahawa yang hidup ni bukan senang. Maka, prepare sebelum terlambat!


No comments: