Monday 11 November 2013

Hodoh Bodoh

"Aku tak suka kawan dengan kaulah. Kau dah laa gemuk, hodoh, lagi bodoh. Gelinya nak tengok muka kau!" Kata Farid kepada Zulaikha. Zulaikha menangis teresak-esak akibat dihina sebegitu oleh Farid. Adakah Farid hanya tertarik pada wajahnya? Selama ini di alam maya, Farid sentiasa berkata bahawa dia akan menerima rupa Zulaikha dengan seadanya. Yang penting sikapnya yang sentiasa mengambil berat tentang Farid. Namun kini sangkaannya meleset sekali. Farid yang disangkanya sangat baik rupanya sangat kejam.

Itu adalah antara babak yang berlaku pada hari ini. Yang cantik dipandang mulia. Yang hodoh dipandang hina. Benda yang klise sentiasa berlaku. Apakah hinanya yang hodoh ini? Mereka juga manusia. Aku bukan nak menyebelahi sesiapa. Tapi kita tak ada hak untuk menghina sebegitu sekali. Mereka juga ciptaan Allah SWT.

Kebiasaannya manusia memang suka dan tertarik pada benda yang cantik. Siapa yang nak hodoh, betul tak? Dalam hidup ni semua manusia nak yang sempurna. Hmm..cuba bayangkan kalau semuanya sempurna...apa akan jadi?

Takkan ada lagi kedai-kedai di tepi jalan.

Tak ada lagi orang berniaga.

Semua orang bebas buat apa sahaja berkiblatkan nafsu.

Lama-kelamaan kiamat dunia ni. Aku juga kena berubah menjadi lebih baik. Korang juga. Jangan fikir rupa..sikap itu yang paling penting.

Tak guna kalau pakai smart-smart tapi otak kosong. Belah kepala pun tengok otak sebesar tahi cicak je. Apa pun tak ada. Itu yang selalu berlaku. Nak ke jadi macam tu? Aku tak nak. Korang? Fikir sendiri..hehe.

Pakai selekeh pun tak kisah..janji otak jalan. Korang pedulikan aje apa yang orang nak kata. Siapa mereka untuk menegur rupa kita?

Hidup biar balance orang kata. Itu paling penting. Jangan suka kutuk-kutuk orang lain. Kalau kena batang hidung sendiri, macam mana? Jawab..jawab..jawab! :D

Peringatan untuk diri sendiri juga. Janganlah marah. Kalau marah pergi ambil wuduk. Ini realiti. Bukan fantasi mahupun cerita dongeng.

Yang hodoh tak semestinya bodoh. Yang cantik tak semestinya pandai.

No comments: