Saturday 16 November 2013

Luahlah!

Entry kali ini bertajuk luahan. Luahlah.!
Semua orang nak benda ni.

Aku nak kaya cepat.
Aku nak kahwin cepat.
Aku nak duit banyak.
Aku nak straight A+ dalam SPM.
Aku nak 4flat dalam sijil diploma aku.
Aku nak isteri lawa.
Aku nak girlfriend lawa.
Aku nak ada rumah sendiri.
Aku nak duit banyak.
Aku nak senangkan ibu bapa aku.
Aku nak hidup senang.
Aku nak semua orang kenal aku.
Aku nak semua orang dengar cakap aku.
Aku nak ibu bapa aku bangga dengan pencapaian aku.

...dan banyak lagi permintaan kita. Ini adalah contoh-contoh permintaan kita. Ada yang masuk akal, ada yang tak. Kadang-kadang apa yang kita nak ada juga yang tak dapat. Tak semua permintaan kita boleh tertunai.

Kalau ada jumpa jin dalam teko, mesti korang nak buat permintaan macam luahan korang kat atas kann?

Mestilah. Aku pun nak buat permintaan jugak.

Permintaan aku yang pertama ialah beri lagi 10 permintaan. Itu memang terbaek!

Hahaha!

Kadang tu, kita tak puas hati dengan orang tu.. Mesti korang pernah terfikir nak pukul budak tu, humban kepala dia masuk lubang jamban dan macam-macam lagilah benda jahat kann yang korang nak buat? Tapi, kita kena ingat kita berpijak di bumi yang nyata. Dunia ni bukan kita yang punya.

Jadi, banyakkanlah bersabar. Berdoa kalau kita nak sesuatu.

Tak doa mana nak dapat kann?

Janganlah pula doa yang bukan-bukan contohnya nak jet datang rumah ke, ataupun doa agar musibah menimpa kawan-kawan kita ke..tak baik macam tu.

Doa pula mestilah ikhlas.

Kita nak luahkan sesuatu tu kat orang kadang-kadang tak ada orang yang nak dengar. Jadi, luahkanlah pada Allah. Allah Maha Mendengar.

Mudah bukan?

No comments: