Wednesday 8 January 2014

Kenapa Orang Layan Kita Buruk?

Kenapa orang layan kita dengan buruk?
Why always people judge us different than others?

Sesetengah orang ada yang rapat dengan kita. Dan sesetengah orang yang kita kenal juga ada yang tak rapat kita.

Kadang-kadang orang yang kita tak rapat layan kita seperti sampah. Tak, dengan kata mudah lagi layan macam tak layan.

Dari zaman sekolah lagi aku pernah berhadapan dengan situasi ni.
Mungkin mereka menilai aku dari paras rupa. Dan sikap itu soal kedua.
Itu pada pandangan aku. Pandangan korang aku tak tahu pulak.

Aku juga, pernah judge orang berdasarkan rupa. Walaupun aku tahu nampak sangat aku ni tak sedar diri. 

Aku jugak selalu fikir, kenapa ramai orang berhadapan dengan perkara sama seperti aku?
Maksud aku, cara dilayan sebagai kawan.

Ada yang tak terima kita sebagai kawan kerana rupa.
Ada juga yang tak nak layan kita sebab anggap kita annoying walhal kita tak buat apa-apa pun dengan dia.
Ada juga yang layan tapi macam tak nak layan sebab dia rasa "Alah,mamat/minah ni kalau tak layan kesian pulak.."

Aku juga pernah buat macam tu.
Pernah. Bukan tak pernah aku buat.
Jadi, tak hairanlah aku kena balik.
Hidup ada Qada dan Qadar.

Jadi,kalau kita buat baik kat orang, orang akan buat baik kat kita.
Kalau kita buat jahat, dapatlah orang buat jahat kat kita.

Tapi persoalannya, ada jugak orang yang buat baik dan tak buat salah tapi dilayan macam anjing. Dipermainkan,diketawakan,dijadikan bahan gelak ketawa.

Waktu aku sekolah dulu, ada seorang budak ni di'anjing'kan. Orang sampai ejek dia gila. Ya, aku juga tak terkecuali mengejek dia. Sedangkan mereka(termasuk aku) tak tahu masalah yang dia hadapi.

You get what you pay for.

Itulah yang aku dapat. Cara dilayan oleh orang.
Teruk. Memang masa silam aku tak dapat diubah.

TAPI...
Aku akan cuba layan orang dengan baik.
Tanpa lukakan hati mereka.
Sebab persahabatan dan kepercayaan bukan senang nak dapat.

Aku tak nafikan..ramai yang layan aku dengan baik terutamanya budak-budak KG94. Yes, mereka memang baik. Aku sayang mereka.

Cuma dalam UiTM ni. Sesetengah daripada mereka melayan aku dengan teruk.
Mungkin..
Ini balasan aku.
Aku kena hadapinya juga.

Ya Allah,tabahkanlah diriku ini.
Amin.

NMD,
9/1/2014,
12:07am.

1 comment:

azim said...

aku pon pelik. kadang2 aku pikir nape orang layan aku teruk gile padahal aku bukan jenis annoying. sampai aku pikir rupe ke jadi masalah. aku je ke yng kne mecemni. aku pon Uitm gak tempat aku kene