Sunday 27 October 2013

Sanggup Hadapi Risiko?

Risiko.
Ya,bila sebut tentang risiko. Adakah kita sanggup menghadapi risiko?
Ada yang sanggup,ada yang tidak.
Kenapa?
Sebab kemungkinan untuk berjaya 50%,kemungkinan untuk gagal pun 50%/
Sebab tu ada yang tak beranii untuk ambil risiko.

Bagi aku sendiri,risiko itu adalah cabaran ataupun pengalaman yang harus kita tempuhi.
Sebab nak tak nak kita menghadapi jugak liku-liku dalam kehidupan kita.
Pengalaman yang mematangkan kita.
Kita tak boleh mencipta pengalaman melainkan kita sendiri yang melaluinya.
Dari situ kita akan belajar sesuatu.
Sesuatu yang kita tak boleh dapat dari kedai basikal mahupun cenderahati.

Kita tak perlu takut untuk berdepan dengan risiko.
Setiap masalah pasti ada jalan penyelesaian.
Siapa yang tak pernah mengalah dalam hidup dia kannn? Aku pun pernah mengalah juga dalam hidup aku.
Yalah,ada suatu hari tu aku terpaksa buat lukisan kejuruteraan. Member-member aku semua pandai lukis dan hanya aku je tak dapat nak lukis. Aku lukis line ajelah.
Aku mengalah waktu tu.
Tapi,keesokan paginya aku bangun dan terus buat lukisan tu.
Sebab apa? Sebab aku fikir aku kena hadapi masalah ni dengan sehabis baik.
Kalau mengalah,mana nak dapat hasil?
Baik cuba daripada mengalah.

Begitu juga dalam perniagaan.
Kadang-kadang bila kita berniaga ni tak laku.
Jangan risau,rezeki ada kat mana-mana.
Yang penting sanggup ke kita hadapi risiko demi mencari sesuap nasi.
Itu persoalannya.

Sanggup tak kita hadapi kertas-kertas peperiksaan yang tough demi kejayaan kita pada masa akan datang?
Sanggup tak kita tebalkan muka untuk berniaga kalau itu yang menguntungkan?
Sanggup tak kita bercakap depan orang ramai untuk promote apa yang kita ada?

Aku tak nak jawab. Anda yang jawab. Fikir.

No comments: