Monday 15 April 2013

School VS University Life

Assalamualaikum,
Dah lama aku tak berblogging ni sejak aku masuk UiTM.
Hei,sebelum ni aku form 6. Anda tahu?
Haha..kehidupan sebagai seorang pelajar sekolah dengan mahasiswa universiti lain tau.

Banyak perbezaan yang aku dapat rasa kat sini. Ya..kalau dekat sekolah,setiap hari kena beratur dekat tapak perhimpunan,nak pakai pakaian bergaya pun tak boleh sebab terikat dengan peraturan sekolah.

Rambut panjang pun kena potong. Nak bawak handphone pun tak boleh. Barang terlarang laa katakan.

Tapi,itu baru kontra je. Aku belum cerita tentang pro sekolah. Nak tahu something? Cikgu-cikgu sekolah sebenarnya sayang dengan anak murid dia. Kalau tak percaya,cuba kalau anda tanya macam-macam soalan kat cikgu,mesti diorang jawab punya. Kadang-kadang ada cikgu yang kita tak suka. Aku pun macam korang jugak. Haha..nak tak nak kita kena belajar jugak ilmu yang diorang bagi. Sebab itu tanggungjawab kita sebagai seorang student. Bukan?

Paling best bila kena sebat dengan cikgu. Ohh..gila pedih kott. Itu salah satu kenangan sekolah menengah laa. Sekarang,tinggal kenangan. Lepak dengan kawan-kawan waktu rehat,ponteng kelas,itu semua dah tinggal kenangan.

Berbeza dengan kehidupan dekat universiti ni di mana kita kena survive sendiri kat sini. Senang kata,pandai-pandailah hidup,pandai-pandailah cari makan kat sini. Belajar pun kena pandai-pandai jugak. Pensyarah pun takde punya nak bagi tumpuan kat kita sorang. Dia pun ada kerja lain jugak. Kita sendiri yang kena jumpa pensyarah. Itulah lumrah hidup.

Kawan-kawan pun ramai yang kita boleh dapat. Ada yang okey,ada yang tak okey..so,kita kena pandai pilih kawan laa. Sebab dah takde siapa nak halang kita buat apa. Yess..itu dia.

Banyak lagi aku nak cerita,tapi..nantilah. Apapun,enjoy your life okey. Jangan tension-tension pasal assignment,kerja sekolah,kerja rumah. Hahaha..study betul-betul yer.

No comments: