Wednesday 24 April 2013

Imbas Kembali Zaman Sekolah Rendah!

Masih ingat lagi zaman sekolah rendah? Mesti ramai yang tak ingat kann.. Yupp,zaman sekolah rendah.. Waktu yang kita tak perlu fikir tentang hal dunia. Cuma pergi sekolah,buat kerja rumah dan main. Itu jer yang ada dalam fikiran kita masa tu.

Seronok bukan bila jadi budak sekolah rendah? Ketawa dengan riang..main kejar-kejar dengan kawan..main nyorok-nyorok..main rebut tiang.. Itu adalah antara permainan waktu kita masih di bangku sekolah rendah lagi.

Ingat lagi tak bila cikgu masuk kelas? Lepas tu,mesti kita akan ucap selamat kat cikgu.

Ingat lagi tak bila cikgu nak tengok kerja rumah? Kalau yang tak siap tu,mesti kena rotan. Rasa happy gila bila tak kena rotan. Kita pulak yang menggelakkan budak yang tak siap kerja. Haha.

Ingat lagi permainan beyblade? Alaa..yang macam gasing tu. Ada yang siap bawak kuali lagi pergi sekolah semata-mata nak tengok beyblade siapa paling power. Siap berapi-api bila beyblade bertembung. Ini kes tengok tv banyak sangat laa ni.

Ingat lagi waktu pendidikan muzik? Semua orang kena beli rekoder semata-mata untuk satu subjek tu je. Tiup bukannya betul pun. Waktu tu semua orang kena belajar kenal not. Trebel,tanda rehat laa.. Yang paling tak tahan,boleh pulak ada yang tidur dalam kelas.(Akulah tu,haha!)

Ingat tak waktu pendidikan jasmani(PJ)? Sebut je PJ,semua orang mesti suka. Sebab cikgu bawak pergi padang,nak bagi kita semua main bola! Ada jugak yang main gelung,pusing-pusingkan badan,gelung pun ikut pusing sekali.

Antara yang paling best,dulu kita masih lagi belum kenal istilah 'couple'. Selalu masa sekolah rendah kita selalu dengar dialog ni.."Eh,Azman tu pakwenye si Nadia laa..". Istilah 'hot' pun takde masa tu. Yang kita guna cuma.."Sharifah tu cantiklah..Ahmad tu hensem laa..".

Kalau bergaduh,mesti yang bergaduh tu menangis-nangis. Yang tak gaduh pulak pergi berkerumun kat tempat yang ada pergaduhan tu.

Lawan pemadam pun dah jadi satu tradisi. Yang kreatifnya,sebab tak mampu nak beli beyblade,adalah jugak orang yang buat beyblade guna pemadam! Bahan-bahannya cuma pemadam dengan mata pensel 2B.

Ya..waktu hari sukan juga paling best. Sebab dapat tengok sukaneka. Ada acara lari dalam guni. Lari 100 meter,bawak bola pingpong dalam sudu..dan macam-macam lagi.

Dulu,kalau ada desktop atau orang sekarang ni panggil PC pun dah kira kaya. Sekarang,benda tu dah jadi biasa. Siap ada desktop dengan laptop sekali. Makaih..

Game tape jadi hiburan di masa lapang. Ajak kawan-kawan datang rumah,sebab nak main game super mario je. Takpun game tank yang guna kereta kebal tu. Bila game tape rosak sebab selalu main,dah takde kawan-kawan datang rumah.

Yoyo pun jadi mainan wajib main jugak. Tapi,aku tak reti main yoyo ni. So,aku tak nak cerita. Hehe.

Dah jadi adat,yang periksa nombor 1 mesti dikategorikan sebagai pandai. Haha.

Waktu sekolah rendah,memang kita selalu disogokkan dengan cerita hantu kat sekolah. Sampai nak pergi sekolah pada awal pagi pun dah seram sejuk. Apatah lagi tuisyen kat sekolah yang habisnya pukul 10pm. Pontianak laa,pocong laa,langsuir laa,hantu raya laa.. Wuuuu...dah lama tak dengar cerita macam tu.

Dulu PM kita Mahathir.

Sekarang..ermmm...

Ada pensel tekan tu kira kaya. Banyak duit. Haha,aku pun cuma pakai pensel 2B je. Sampailah sekarang.

Masa darjah 6,kebanyakan perempuan lagi tinggi daripada lelaki. Ramai lelaki yang pendek je masa tu. Tapi sekarang..tengok laa siapa yang tinggi! ^_^

Ada jugak nazir datang sekolah. Korang ada? Hehe.

Dulu nak tengok cerita cuma guna tape jer. Sekarang siap ada Blu-Ray disc lagi.

Kartun pun yang ada cerita Keluang Man. Ada polis singh tu yg buat kelakar cerita tu. Tak silap aku,partner Keluang Man tu Tiong Man. Musuh dia pulak ada yang bomoh laa..perompak bank laa.. Hero dia orang gila kot kalau tak silap aku. Siap ada komik lagi.

Itu zaman dulu..kalau sekarang ni aku tak tahulah, Budak-budak zaman sekarang ni dah takdenyer nak rasa zaman macam ni lagi. Budak-budak sekarang pun makin kurang ajar,dengan mak ayah sendiri,cikgu.. Teknologi pun dah ambik alih. Hairan,budak-budak darjah 1 pun dah reti pakai iPad. Zaman dulu takde pun macam ni!

Hahaha,setakat itu aje yang aku mampu cerita. Ada masa,aku post lagi!

MORAL: JANGAN TINGGALKAN TRADISI KITA ZAMAN-BERZAMAN

Artikel ini mengandungi pelbagai kesalahan tatabahasa. Sila abaikan kesalahan tatabahasa tersebut. Terima kasih.

No comments: